Backupsurfdagboken4

2018-12-25 Stråvalla, V  Haha, lite kallare vatten idag.. Prognosen var jättebra men när jag kom till stranden var det ingen vind alls. Vad faen.. Åkte och fikade och återvände vid 14-tiden. Då var både vinden samt två andra kitare där. Upp snabbt med 13.5 och fick ett nice pass. Var lite överriggad ett tag faktiskt. 6 plusgrader i luften, tack för det!

Hmm, var var vinden?

2018-12-14 Che Shale, Malindi, Kenya, NV  Åkte norrut till Che Shale ihop med en schweizisk tjej jag träffade på stranden igår samt en kille från Belgien. Vinden brukar vara bättre där generellt. Tog c a 1 h 15 min med bil och sista vägen ut är offroad nästan.
Men sen, vilken paradisstrand! Enormt stor, bred och glittrande (kattguld) och en enorm bukt. Och bäst av allt - inga människor. Det är visserligen inte högsäsong nu men det är väldigt gott om plats ändå. Vinden kom ganska sent. Tragglade på med 13.5 med vågisen först innan det kom så jag kunde köra tt'n. Belgaren hyrde en 14m ihop med ett as till tt, 158 cm lång.. Vi åkte hem när det började mörkna. Minnesvärd dag.

2018-12-13 Watamu, Kenya NV  Dags för Luciasurf! Ingen bra prognos men åkte ändå ned till stranden, A Rocha, och väntade på vind. Kom ju i förrgår.. Det kom nu också men inte riktigt lika bra. Kom i vartfall ut en kortis med min TT-bräda förutom vågisen, det var skönt!
Träffade en trevlig kitetjej från Schweiz som just anlänt. Vi beslöt på stående fot att dela bil och åka norrut till Che Shale dagen efter då vindarna ofta är lite starkare där.
F ö jättetrevlig service och hjälp av William, som brukar hjälpa till för Tribe. Var uppe hos dom och betalade min lektion från 6:e, och han hakade på ned till stranden för att hjälpa till. Launchhjälp får man alltid på detta ställe, sawa sawa!

2018-12-11 Watamu, Kenya, NV  Äntligen vind! Efter en natt med ösregn och åska då strömmen gick så vaknade jag till en helmulen dag där prognosen var zipp. Åkte ut och fiskade och tänkte att här blir inget kitat. Men när jag kom åter så sa Justin på lodgen att det kändes som vind var på g. Mycket riktigt, hängde med honom tills hans egna favoritspot, norr om A Rocha, och det skulle nog räcka såg vi. Körde XR 13.5 och Justin körde med Free. Underbart!

2018-12-06 Watamu, Kenya, NV  Lyxade till det med lektion med Tribe idag, det var något mindre vind än i förrgår så det kändes som lite bortkastad tid med hopplektion :)
Men men grabbarna på Tribe ordnade fram en 14 m Rally kite till deras tt (som var rätt tung och hade stooora stroppar).  Aldrig kört Slingshot innan och ok att vinden var så där men längre ut från land var det bättre. Och kan inte säga att jag gillade kiten helt ärligt. Bra drag men den lade sig alltid på samma ställe i fönstret och limmade fast liksom. Och bommen var ett jädra shabrak :)
Nåväl, man kan inte klaga över att köra i 28-gradigt vatten och vackert hav! Och folket på Tribe är supertrevliga!

A Rocha beach med Tribe Watersports

2018-12-04 Watamu, Kenya, NV  Första dagen i Watamu och trodde inte riktigt på surf men det visade sig komma in under e m. Trött som tusan efter en nattresa där jag anlände 03.30 och fick åka skumpande bil i 2,5 h för att komma fram. Och trafiken och vägarna här är rätt primitiva (och då har jag testat på en del) :)
Tog tuktuk till Tribe och drog upp 13.5 med Infinity'n. Mer vind än så var det inte men detta blev perfekt! Vilken strand, vilket ställe - inga badfolk och ingen crowd (och det är det inte annars heller även om vinden är bättre). Vågade inte köra så länge, solen vid ekvatorn är inte snäll mot decemberblek svensk hud.. Bäst: att knäcka en färsk kokosnöt och ha som after surf drink.

2018-11-04 Stråvalla, VSV  Finfint väder men bara vind tidigt. Upp innan gryningen och körde ned till Stråvalla. Vinden var bättre än väntat t o m, ut med XR5 9:an och tt'n. Helt ensam och just där och då kändes det fantastiskt med en helt egen vik när solskenet kröp fram. Övade rolls men konsekvens i hoppen är inte min starka sida just nu :)

2018-10-22 Beerlanda, VNV  Once in a blue moon, dags att damma av windsurfbrädan. Ledig måndag och fina vindar på uppåt 18 i byarna, sol och blå himmel. Byigt så riggade 4 Superfreak ihop med Emmas gamla FSW 85. Massa gamla goa surfpolare var på plats fast det var mitt på dagen, semesterdagar hade tagits minsann. Är det bra så är det!
Men fy faen vilken träningsvärk jag kommer få i morgon.. :)

2018-09-24 Getterön, N->NNV  Är det någon höst det ska blåsa så är det denna! Efter rekordvärme måste det bli vind när kylan kommer. Och den kom senaste 10 dagarna, med besked. Det gjorde också lunginflammation och helgjobb, missade allt, bl a stormen Knuds ankomst helgen som var. Så var så oerhört glad över denna lediga måndag när det bjöds på solsken och 10-12 nordan :)
Anlände till Getterön och vinden hade inte nått full styrka, riggade upp 12 med vågisen. Övade power carves och kämpade med tajmingen. Vinden ökade sakta på men ville inte rigga ned, gillar verkligen GTS'n till vågis. Trimmade ned knutarna och körde vidare. Helt ensam, strålande sol.

2018-08-05 Glöskär, NV->V  Äntligen riktigt mycket vind! Marstrand visade 12-15 m/s och jag, Helena och Bosse rullade norrut. Fantastiska vita gäss i viken och vi riggade smått, 8:or. Min FX8 är som en 7:a och det var jag glad för idag. En aning byigt men väldigt fin dag, soligt och varmt. Igen. Rekordsommaren bara fortsätter.
Grund vik så fegade ur på stora hopp, vågade helt enkelt inte riskera att dunka i botten. Övade på med några back- och frontrolls men FX:n är kobrasnabb in i sväng om man drar aldrig så lite i ena bomänden. Satte några låga men krashade desto mer. Lite för mycket byig vind för att jag skulle känna mig bekväm. Men tack, tack, tack för denna dag!
Bosse plåtade med sin stora Canonglugg, tack för det.

2018-08-04 Rågelund, NVN  Sov i bilen under natten för att hinna morgonsurfa innan det var dags att bygga på landet. Stod en danskreggad bil lite konstigt parkerad där också, men inga människor.. Det fick sin förklaring på morgonen då vi knatade ned med grejorna bara för att finna ett stort tält på launchgräset :)
Inte så mycket tryck i vinden som vi önskade, jag körde 13.5 med Whip och Emma körde 15 foilen med vågisen. Kort session för Emma då hennes ömma knä (från Skånekitingen nyligen) gjorde sig påmint. Hon tog en tupplur istället. F ö byigt då vinden låg på mer nord än den skulle.
Dagens Pappahammar var den, visserligen trevliga, tanten som rastade sin hund som helt plötsligt svängde av till vänster och bestämde sig för att kliva rakt igenom mina linor när jag skulle launcha. Som tur var noterade jag henne strax innan denna irrationella move :)

2018-08-02 Edshultshall, Orust, V  En extra ledig dag och var är enda stället det blåser? Bohuslän, ja, då är det bara att ta sig dit. Hört om denna spot men aldrig varit där. Rätt dassig vind då jag anlände, stället var f ö mindre än jag trott. Ut med 13.5 och Shinnster, det borde väl funka? Tja, ett kort tag men sen blev det drygt. Knappt kiten höll sig uppe stundtals.
Packade ihop och drog till Mollösund och käkade glass istället. Runt 14-tiden klarnade det och vinden ökade lite. Körde tillbaka bara för att se att den lilla stranden var invaderad av folk som nybörjarsurfade på gamla ök med påssegel. Fanns ingen plats att launcha längre och det här är inte rätt spot att trängas på stranden. Dessutom var det inte såå bra. Nej, här får det bli bara om inget annat duger och om vinden parkerar norrut. Och efter semestertider, campingen en bit bort drar folk..

2018-07-27 Balka Beach Bornholm, NO  En spontanresa till Bornholm, fin NO-vind skulle komma till där och det drömdes om kitevindar och fina downwinds med surfskis bland de fyra som knödde in sig i en personbil för att klara höjdkraven på färjan (ytterst få biljetter kvar).
Väl framme åkte vi till Balka, jag riggade 12:an glad i hågen samtidigt som jag förfärades över allt badfolk. Kite dock tillåtet och det finns t om en kiteskola på stranden. Stack ut när det blev en lucka men blev direkt varse vad 30 grader gör med luftens densitet, det var inget tryck att tala om trots bra vind. Borde fattat när det knappt var några ute (förutom en foil). Kiten droppade direkt och det var bara att retirera. Förundrades sedan av kiteskolan som körde en kurs mitt bland badande. En nybörjare som visserligen kom upp men som ramlade och tappade kiten x flera (det var ju nada tryck). Mitt bland badande barn.. Varför inte lysa av ett område av (den mycket stora) stranden för vattensport?
Var chaffis åt dom andra som körde dw mellan Svaneke och Dueodde istället, bidade min tid då mer vid skulle komma på kvällen. Och så blev det! Åter till Balka vid 18-snåret och nu gick det finfint med 12:an och vågisen. Blir bäst vågor på just NO så det var kul! Skulle kanske velat ha lite mer tryck för att kunna fånga och svänga med fullt tryck, men attans vad bra det var!

Kite & surfski Skåne/Bornholm

2018-07-26 Väg 100 Höllviken, NNV  Vind rakt in i viken, några få kitare på plats. Varmt som på rivieran och därmed snäll vind. Körde 13.5 med vågisen vilket gick otroligt fint! Vattnet var som en jacuzzipool, löjligt varmt.. Emma och jag turades om att köra och på slutet kunde jag t o m köra 12:an en stund innan det mojnade vid 20-tiden. Emma fick några fina drönarbilder.
Vädermässigt: är vi i Söderhavet?

2018-07-24 Kabusa Skåne, VSV  "En av de mindre kända och välbesökta stränderna på sydkusten".. Jo, tjena, denna högtryckssommar hittar folk till allt havsnära. Knappt parkeringplats ens längs vägen men lyckades få en plats.
Knatade ned till stranden och såg folk så långt ögat nådde. Eller vänta, några hundra meter söderut låg två kitar i sanden och det var fritt på folk. Knatade dit och pratade med två jättetrevliga kitetjejer som hade denna strand som local spot.
För lite vind för 10:a men 12 gick så där enligt dom. Hämtade min 12:a och vågis och det gick riktigt bra! Brisen kom tillbaka lite grann och fick fina småvågor. Sen kom Emma och Ola paddlande med sina skis, dom körde dw från Abbekås. Riggade sen 13.5 men då hade brisen flytt..

2018-07-20 Öckerö Onsala, NV  Fina vindar från NV igen, mellan 7-9 ca. Jag och Emma turades om med GTS 12:an.

2018-07-16 Öckerö Näset Onsala, NV  Vår nya favorit i repris. Paddlade över grejorna i jollen vid lunch och pumpade glatt upp min 'nya' Core GTS4 12 m. Vinden var inte så stark nu men detta blev perfekt ihop med Nobile vågisen. Emma skulle ha paddelkurs och paddlade iväg medan jag glatt körde på i Öckerösundet.
Vad säga om GTS'n då, den kändes bra till vågis som ryktet säger. Driftar bra och bra styrning även med slacka linor. Till denna typen av surf så kändes den lik min mindre Ozone Reo. Nu är det ju en loopmaskin egentligen men den passade utmärkt även till detta. Drar inga kiteloops ännu, men några downloop jippar testades och kändes kalas, snabb och kraftfull. Är man med på noterna är det superkul! Negativt: bottendraget kunde varit bättre.
Vid 16-tiden anslöt Helena och jag fick paddla över för att hämta henne och gear. Nu ökade vinden helt enligt planen och jag bytte till XR5 9:an (som jag älskar!) + tt'n. Helena körde Rebel 11. Inte toktryck hela tiden men mestadels finfint! Övade fler front rolls, sätter långt ifrån alla men kul är det!

Helena flying high.

Expedition igen!

2018-07-12 Nidingen Onsala, VNV  Ännu mer minnesvärd dag! Åkte på utflykt ut till Nidingen med Jenny och kitegrejorna åkte med. Det otrolig högtrycket har fortsatt över landet och därmed inte mycket vind. Men bris blir det och så ännu mer en bit ut. Så även idag, efter obligatorisk fyrbesök och fika så pumpade vi upp 12:an. Launch ute i vattnet (givetvis där det ej är fågelskydd, respektera naturen!) på sydsidan med assistans från Emma och Helena.
Känslan att dra iväg ut på öppet hav med en tom horisont framför sig var... wooow! Dock inte fullt tryck i kiten, hade ok fart men fick ligga och jobba och svepa kiten rätt i förhållande till dyningarna för att inte tappa höjd. Svårt att höjda och fick dra flera långa repor innan jag lyckades höjda nog att tugga tillbaka mot Råö. Köra på öppet hav tar kraft, det är stökigt och inte särskilt vilsamt med tt även om vindstyrkan ligger på måttliga 6-7 m/s. Planingsfart äts snabbt upp av chopet. Efter en timmes tuggande var det Helenas tur, ett hopp från följebåten och vi bytte strax nordost om Nidingen. Nu var vinden lite loj så det blev ingen lång repa för henne. Men så häftig känsla det var!

2018-07-02 Öckerö Onsala, NV  Minnesvärd dag! Drömt länge om att kita från sandrevet på Öckerö (inte att förväxla med ön i norra skärgården) utanför Onsala. Har windsurfat här och vet hur fint NV kommer in i Öckerösund, hela vägen in till Orreviken.
Jag och Emma fick båtskjuts ut till ön av Johan, som dessutom hade bakat vinbärskaka till fikat! Emma stack ut med 10:a och Infinity och såg ut att trivas. Själv riggade jag XR5 9:an bara för att se att vinden lade sig. Men en go fika på det och vinden var strax tillbaka, precis enligt prognos.
Riktigt bra tryck sen, kunde ladda hopp - och satte en front roll på andra försöket! Fick sånt fint lyft, snurrade runt och insåg att jag skulle ställa den *wow* Hann t o m tänka att dra i framhanden så jag fick fart ut. Känslan går INTE att beskriva! Fick inte till en lika fin sen, utan hamnade att bodydragga efter brädan ett antal gånger. Skit samma, gick runt med en overklighetskänsla resten av dagen :)
Nästa gång tältar vi på ön!

Expedition!

2018-06-29 Stigfjorden + Getterön, NO Uppe med tuppen för att hinna dom fina NO-vindarna norrut. Lite tveksam på size men valde XR5 9:an, ville så gärna testa den. Tänkt att ersätta min SB. Vinden var kanske lite i underkant (low end är inte tiptop) men j-klar vad skön att hoppa med! Kraschade f ö lika många backrolls som jag satte men glad ändå. Och gjorde första försöket på en frontroll. Mjäkig fart så det gick åt skogen - men så skönt med kiten ändå. Och Corebommen, ja den har jag älskat sen första stund även om den varit med i quivern sedan länge.
Em/kvällen spenderade på Getterön för att guida Jenny in i windsurfingvärlden. Otroligt fin kväll och många var ute med kite i viken, men väldigt byigt och för mycket ostligt i vinden. Ungkalvar kom klampandes över viken och var väldigt nyfikna, skulle slicka och smaka på allt. Inkl bommar och kitelinor..

2018-06-26 Kba-fjorden, NO  SUP ihop med surfskigänget. Löjligt varmt igen och knappt någon vind. Kul att komma ut - men plattvattenspaddling är inte superskoj..

2018-06-18 Rågelund, VSV  Morgonsurf innan jobbet, ensam. FX8 med tt'n var lite klent så körde strapless istället. Betydligt klurigare med tricken nu, kiten är lite för snabb att hamna i loop när jag inte vill. Att hålla kvar bakhanden och samtidigt skota in och rotera kroppen orsakar intressanta krascher.. :)

Skittrick..

2018-06-07 TT, S  Vilken dag! Supervarmt och vind, c a 7-8. 12:an Solo var punkad så fick pumpa upp gamla trotjänaren DNA. Jättebra kombo med Whipbrädan och precis rätt vindstyrka för att köra helt avslappnat. Tränade ollies igen och vågade mig på det där 'back roll without board'-tricket jag sett någon video på. Självklart gick det åt h-lvete.  Men jag tränade idogt på och när jag lyckades tajma lyftet med snurren så landade jag åtminstone i närhet till brädan istället för fem meter längre ned.. :)
Emma kom paddlandes och H med sällskap anslöt senare, gofika blev det! Och det med en termos kaffe som surfat med i Emmas surfski från yttre Onsala, shaken not stirred.
Körde en vända till i shorts och neotröja efter fikat, men då var vinden lite klen.

2018-06-04 Björkäng, V  03:00 ringde klockan. Frulle, packa bilen och dra söderut. Till min förvåning var det faktiskt en annan surfare där lika tidigt. Ut med FX8 och Whip men insåg rätt snart att det var för optimistiskt. Bytte till 10 SB istället. Lekte i dom små vågorna, jättekul men hade ofta problem med för lite tryck. Inte kul i kombo med en kite som inte driftar jättebra.. Inverterade kiten när den damp ned vid ett tillfälle och fick ta mig iland. Tack snälle surfare som räddade brädan in på grunt vatten.
Mulet och grått och rätt kallt då jag kom. Otroligt häftig känsla att kliva i vatten som kändes jättevarmt i jämförelse.

2018-05-23 Getterön, NNV  Nordvästan skulle slicka kustlinjen just här nere - och så blev det. 6-8 utlovat och det stämde rätt bra. Åkte med med Lina som windsupade, själv pumpade jag upp 12 och tog ut nya brädan, en ett år gammal demobräda, North Whip 5'2.
Åter igen så glad över Solo'n, vilket bottendrag, inga som helst problem att få fart idag. Brädan var fantastisk, att den är kort kändes mer positivt än jag trott. Övade ollies bäst jag kunde och den känns bara så lättlekt. Och varför inte investera i ett märke som är history soon.. :)
In för att vila och upptäckte att 12:an var punkad.. Vinden ökade lite sen så som tur var gick det bra med 10:an också. Som lök på laxen blev jag av med en fena på brädan sen också.. Det var det värt, högtrycket som legat i två veckor är kvar, rena högsommaren. Körde med 2mm dräkten.

2018-05-15 Kba-fjorden, O  Högsommarväder hur länge som helst nu, otroligt varmt och vattnet börjar bli helt ok. Följde med surfskigänget på tisdagsträningen, paddlade SUP barfota i t-shirt, så gott! Inget surf med den vindriktningen dock.

2018-05-07 TT, S  Ledig måndag, skulle prognosen hålla? Löjligt fin dag, mycket varmt, som en högsommardag. Närmade mig avfarten och såg att flaggorna vajade på marinan, yes! Men det visade sig vara väl klent att launcha från krok. Gick ut en bit till vänster om hamnen, klafsade runt i leran och väntade..
Till slut tryckte det in mer bris och det blev åka av med 12:an LF Solo och Shinnstern. Riktigt bra bris ett tag men mojnade av lite efter en timme. Fantastisk dag, hade kunnat ha min 2mm dräkt på mig.

2018-04-21 Stråvalla, NVN  Favorit i repris. Verkade vara bäst vind tidigt så jag åkte ned strax efter gryningen. Det hade jag verkligen inte behövt göra, vinden höll nämligen i sig långt in på e m.. När jag kom var det dock riktigt dåligt, svor en ramsa för mig själv att jag inte åkte norrut som planen var först.
Men strax senare kom det in, så fort solen visade sig lite mer. 10:a SB med TT-brädan och det gick.. asdåligt! Ont i ryggen vid hopp och kände mig allmänt svag. Vinden ökade alltmer och bytte till 8:a FX och vågisen, much better. Övade massor av svängar och lyckades med några downloop jippar varav några med rejält tryck, så kul!
Strålande dag och inte så kallt i vattnet längre. Torrdräkten undanplockad! Och sista vändan körde jag med tunna handskarna och hooden nere, en beanie på bara, skönt.
3-4 kitare till på plats efter kl 10.

2018-04-06 Stråvalla Strand, VNV  Våren är här! Ledig fredag, sol och 15+ m/s, kan det bli bättre? Beslöt att köra Stråvalla idag, Rågelund blir så byigt när det vrider på NV. Åkte ned i gryningen och det blåste rejält. Pumpade upp min Solo 4.5, premiär för den. Bra kombo ihop med vågisen även om vinden var byig. Megadrag ibland, ibland jobba 8:or för att behålla farten. Jipparna satt fint, om än inte så stylish. Gillar verkligen Solo'n, den bara hänger kvar och driftar fint.
Det skulle mojna och vid 9-snåret bytte jag till FX 8 (beggad från Danmark), jättenyfiken på den. Körde med tt'n först men det var så byigt att jag bytte tillbaka till våg. Även fast vinden var on/off så kände jag att den kändes fin, passar min stil. Inget tokdrag, snabbstyrd, driftar fint och hanterar man den rätt så kommer powerboosten. Ska bli kul att testa med tt under jämnare vindar.

2018-04-01 Dyranut, Hardangervidda, Norge  Något varmare idag men också sämre vind. H och jag åkte till Dyranut medan E & E drog ut på fjället med längdskidor. På Dyranut var det initialt dåligt med vind, bara dom med stora racingfoils fick åka av. Men vi gjorde FS 15 redo och sen kom det faktiskt en del vind. Tillräckligt för att kunna köra i sänkan söder om vägen med behållning.

2018-03-31 Örteren, Hardangervidda, Norge  Svinkall dag där vinden var bäst på spotet nära vårt boende på Haugastøl. Kylan tog sin tribut, Emmas pumpslang gick av och min tubkite punkade. Kan de varit strulande ventil tro..
Tack och lov för foils, vi retirerade till andra sidan vägen och drog upp Frenzy 7:an som räckte mer än väl! Enda stället med ordentlig vind så det var lite trångt. Ytan är inte enorm heller (såvida man inte kryper under elledningen vilket vi lät bli). Hård vindpackad snö och en rätt bumpy ride. Strålande sol men #%&* kallt!!

2018-03-30 Dyranut, Hardangervidda, Norge  Dags för påskkite på vidda! Fyra pers och fullpackad bil anlände tidig e m och vinden var väl inte den bästa.. Men vi drog till Dyranut som brukar vara bra vid sol och kall temperatur. Inte värt att dra upp något annat än 15 foil och vi turades om. En liten förvirrad lämmel kom i vanlig ordning lufsande (har vi sett varje vinter), den sprang fram till Emmas boots och myste lite.
Några bra rundor blev det väl men det var inte det bästa Norge bjudit på. Blev topptur på kvällen istället.

Liten lämmel kämpar på.

2018-03-17 Torslandaviken, NO  Äntligen lite surfkänsla igen! Vintern kom plötsligt till stan och vi drog ut till Hisingen för issurf. NO-vind med byar på 11, det drog till rejält i 4.1:an kan man säga!

2018-01-26 Kroksjøen, Norge, NV  Kroksjön utanför Sjusjön levererar ofta. Kanske inte riktigt lika bra som prognosen just denna dag men det blev riktigt fint ändå. Såg en stor tub ute långt borta när jag anlände. Funderade på size och beslöt mig för foil 7:a, vår pålitliga Frenzy. Funkade riktigt bra utom när vinden droppade helt.
Var 3-4 andra ute och två av dom drog upp på fjället genom granskogen. Bättre vind där uppe men då gäller det att inte droppa kiten i en grantopp på vägen.. Den andra körde runt med en tub 16 som då och då droppade. Frenzyn höll sig uppe och gick snabbare, skönt med foil i dessa förhållanden. Mycket djup snö f ö!

2018-01-14 TT, SO  6-8 prognos, runt nollan, grått och löjligt lågt vatten. Ingen annan på plats, inte såå konstigt.. Hade dock en kanonfin tur med 12:an Solo och Shinnster. Hade t o m på yttersta knutarna, oj så fint denna kombo går! När jag vek ihop kiten efteråt var det en tunn hinna is på den..

2018-01-04 Kroksjøen, Norge, NO  Knappt värt att ta upp denna dag men det var ändå årets första kiteförsök. Bra prognos men dom norska fjällvindarna levererade inte. Jag, E och H pulsade ut i rejält djup snö bara för att få några ynka meter på skidorna med FS 15.. Dock vackert!